Over de de/kolonialiteit van Kebun Raya Bogor, museumobjecten en hedendaagse Indonesische kunst

Op 10 maart 2020, de eerste dag van het staatsbezoek aan Indonesië, droeg koning Willem-Alexander in de botanische tuinen in Bogor (het voormalige koloniale Buitenzorg), de Kebun Raya Bogor, de keris (rituele dolk) van de Indonesische verzetsheld prins Diponegoro (1785-1855) over aan president Joko Widodo. De keris was bijna twee eeuwen onvindbaar geweest in een Nederlandse museumcollectie. Dat uitgerekend de botanische tuinen in Bogor werden uitgekozen voor de teruggave van een belangrijk voorwerp van een Indonesische held zegt veel over de betekenis van Kebun Raya Bogor. De tuinen zijn een plek waar geschiedenis, kennis en museumobjecten samenkomen met imperialistische politiek, economie en de esthetiek van planten.
